Selasa, 31 Januari 2012

~Emak~


Orang kata, kalau muka mak dan anak perempuan tu seiras,, maknanya PANAS. PANAS pada pemahaman aku mungkin tak serasi, tak sebulu, tak spendapat, @ segla jenis tak yang berkaitan. hakikatnye, ye jugk agaknya sbb org ckp aku ni seiras mak (kalau bukak spek kot).. 

Mungkin sekadar kebetulan, aku pn xdelah rapat dgn mak mcm org lain, tapi mak aku masih berperanan sbg seorg mak yg sgt berkualiti di mata aku (maklumlah mak kite).. cuma dr sudut pendengar, peluah, kawan, @ teman rapat, sememangnya msh ada jurg atra kami. pemikiran mak aku ni boleh dkatakan agk konservatifl. maka sedari kecil, aku telah terdidik secara minda bahawasanya ada had dan keterbatasan sebagai seorang perempuan. teringat zmn hingusan dlu sbnrnya aku ni tmboy, kasar, brutal, rockers, terlebih horman jantan agaknya, maka di situlah didikan mak aku berperanan. nampak luaran mcm rock kental tp sbrnya pemalu (hek eleh ad tmn upenye)..

Pd pndpt aku lah, ciri2 anggun yg terletak pd seorg wanita adalh sifat malunya. tetapi pemalu itu juga haruslah bertempat, begitu juga dgn sifat berani, bijak, slamber, dn kurg pandai.. sifat malu juga pd aku scr peribadi, seperti satu garisan @ dinding yg letakkan had keterbatasan sbg seorang perempuan @ dmana maruah perempuan itu seharusnya dletakkan.  
kesimpulannya... malu itu bersifat pelindung?

Berbalik kpd mak td, meskipun aku jrg rujuk dgn mak, setiap kali aku melalui kesulitan, mak org pertama yg rasa susahnya. setiap kali lepas tu mesti aku rasa lega. walau jurang macam mana pun mak masih di sisi. 

P/s-  "mak masa sebaya ko ni ngah, dah ada 3org anak dah"

         "zaman kita tak sama mak"~~ ( tersengih smbil hati kering )

Tambah kapsyen

1 ulasan:

  1. "mak masa sebaya ko ni ngah, dah ada 3org anak dah" hahahh aku suke bab ni hahahaha i like

    BalasPadam